De
spoorwijdte wordt gemeten tussen de binnenkanten van de rails. (de
spoorbreedte is de afstand tussen de koppen hart-op-hart van de
spoorstaven)Daarbij wordt bij de echte spoorwegen een onderscheid
gemaakt tussen smalspoor, normaalspoor en breedspoor. In de modelbouw is
dit ook zo. De spoorbaan in het Turnhoutse stadspark maakt gebruik van
de spoorwijdte 7 1/4" (184 mm) en 5" (127 mm). Om één en ander duidelijk
te maken volgt hier een tabel met de bouwschalen en spoorbreedtes in de
modelbouw :
de
kleine bouwschalen (spoorbreedte
in mm) : |
Code |
Schaal |
Normaalspoor |
Smalspoor e |
Smalspoor m |
Smalspoor g |
Z |
1:220 |
6,5 |
- |
- |
- |
N |
1:160 |
9 |
6,5 (Ne) |
- |
- |
TT |
1:120 |
12 |
- |
9 (TTm) |
- |
H0 |
1:87 |
16,5 |
9 (H0e) |
12 (H0m) |
- |
S |
1:64 |
22,5 |
12 (Se) |
16,5 (Sm) |
- |
0 |
1:45 |
32 |
16,5 (0e) |
22,5 (0m) |
- |
1 |
1:32 |
45 |
22,5 (1e) |
32 (1m) |
- |
de kleine bouwschalen (spoorbreedte in mm) :
De meest gebruikte bouwschalen voor 'buitenshuis' spoorwegen zijn de
volgende :
Code |
Spoorwijdte mm |
Spoorwijdte inches |
Normaalspoor |
Smalspoor e |
Smalspoor m |
0 |
32 |
1 ¼ |
1:45 |
1:32 |
1:22,5 |
1 |
45 |
1 ¾ |
1:32 |
1:22,5 |
1:16 |
2M |
58 |
- |
1:25 |
- |
- |
2 |
63,5 |
2 ½ |
1:22,5 |
1:16 |
1:11 |
3M |
72 |
- |
1:20 |
- |
- |
3 |
89 |
3 ½ |
1:16 |
1:11 |
1:8 |
5A |
- |
4 3/4 |
- |
- |
- |
5 |
127 |
5 |
1:11 |
1:8 |
1:5,5 |
6M |
144 |
- |
1:10 |
- |
- |
7 |
184 |
7 ¼ |
1:8 |
1:5,5 |
1:4 |
7A |
- |
7 ½ |
1:8 |
1:5,5 |
1:4 |
10 |
260 |
10 ¼ |
1:5,5 |
1:4 |
1:3 |
15 |
381 |
15 ¼ |
1:4 |
1:3 |
1:2 |
Toelichtingen
De locomotief 'Mieke' is gebouwd naar voorbeeld van een industriële
locomotief zoals die bv. Gebruikt werd in zandwinningen. Daar werd
décauvillespoor gebruikt van 60 cm. In de modelbouw is dat smalspoor e.
De loc rijdt op 7¼" spoor en we lezen dus in de betreffende rij van de
tabel dat de bouwschaal dan 1:5,5 zou moeten zijn.
Wie een Antwerpse tram wil maken die kan rijden op spoor 7¼" moet dus
een schaalverhouding van 1:4 respecteren
Dezelfde tram voor spoor 5" moet dan weer in schaal 1:8
De aanduiding M achter de cijfercode staat voor 'museum' (museummaten :
1:25, 1:20 en 1:10)
De aanduiding A achter de cijfercode staat voor 'Amerikaans' (maat
alleen geldig in de USA, Westkust)
In 1988 werden op een vergadering van verschillende
modelbouwers uit Europa normen afgesproken die vervat werden in de
NEM-normbladen van MOROP voor 'Normen Europaïscher Dampf- und
Gartenbahnen' in de bladen 310 en 311.
|