De modelspoorweg volgde de uitbouw van de spoorwegen op
de voet want reeds in 1850 waren er speelgoedfabrikanten bekend die
locomotieven op de markt brachten die met echte stoom aangedreven
werden. Oorspronkelijk in verschillende bouwgrooten en later
gestandaardiseerd volgens schaal. Zo kennen we spoor 1, spoor 0 (spoor
nul), spoor H0 (spoor half nul) enz. Rond 1950 kent deze hobby in de
vorm van kleinere modelspoorwegen met elektrisch aangedreven modellen
een enorme bijval, vooral via de bijdrage van de firma Märklin uit
Duitsland.
Ondertussen zijn er heel wat modelbouwers nog steeds
bezig om machines te maken die met kolen gestookt worden en met stoom
aangedreven zijn. Ook daar kennen we een standaardisatie naar de
spoorbreedtes 3, 5 en 7 waarover reeds eerder sprake. Terwijl deze soort
modelbouw in Engeland een enorme bijval kent vanaf het einde van de 2e
wereldoorlog, begint de hobby zich in België pas te verspreiden vanaf
het eind van de jaren 60.
In 1972 wordt dat hier meer publiek naar voor gebracht
via de door de Treingroep Turnhout vzw georganiseerde
spoorwegmodelbouwtentoonstellingen 'Rail International' in het Cultuur-
en Ontmoetingscentrum 'De Warande' en later in het Merodecenter te
Turnhout.
Tot de allereerste modelbouwers in België behoren Luc
Tennstedt uit Edingen en Raf Loosen uit Mechelen en Jacques Puissant uit
Brussel.
De eerste club in België die zich alleen met dit soort
modelbouw gaat bezighouden is in 1981 de uit de Treingroep Turnhout vzw
geboren Stoomgroep Turnhout vzw. Zij stelde zich onmiddellijk tot doel :
het exploiteren van een 7¼" en 5" spoorbaan in het stadspark van
Turnhout.
|