stOOmgroep turnhout vzw

contact :
clubhuis tel. +32(0)14 429074
adres : Parklaan 54 bus 4, 2300 Turnhout
spoorweg : Parklaan 54, 2300 Turnhout

  id.nr. 5362/82 ▫▪▪▫ BTW BE422.415.402 ▫▪▪▫ IBAN BE44 3200 7670 5145 BIC BBRUBEBB ▫▪▪▫ e-mail info@stoomgroep.be

Start
Omhoog

Het begon eigenlijk allemaal al in 1803, toen Richard Trevitick een tractiemachine gebouwd heeft die over het algemeen aanzien werd als de eerste stoomlocomotief ooit. In februari 1804 trok een tweede locomotief een lading van 25 ton over een lengte van 9,5 mijl in 4 uur tijd op de 'Pen-y-Darren'-spoorweg in Zuid-Wales. De locomotief was echter zo zwaar voor de gietijzeren sporen dat deze laatste dikwijls braken. Merk op : niet de wielen hadden toen flenzen, wel de sporen.

In 1808 maakte hij zelfs een locomotief die voor louter plezier personen vervoerde op een cirkelvormige baan die uitgelegd was aan wat nu de University of London is in Euston. Hij had hem 'Catch as Catch' can genoemd. Was dit dan de echte enige en eerste tuinspoorbaan ?

In 1811 verbeterde William Hedley het toenmalige locomotiefconcept en bouwde de 'Puffing Billy'. En daarna de 'Wylam Dilly'. Deze laatste machine deed zelfs dienst tot 1866. Beide locomotieven zijn bewaard gebleven, de eerste kan men zien in het 'Science Museum' in South Kensington in Londen en de tweede in het Royal Scottish Museum in Edinburgh.

In 1814 bouwde George Stephenson (de vader van de stoomlocomotief genoemd) als werktuigkundige zijn eerste machine voor de Killingworth kolenmijn. Hij werd in 1821 aangesteld als ingenieur voor de Stockton and Darlington Railway, die op 27 september 1825 officieel geopend werd als eerste spoorlijn op de wereld. Dat is dus 21 jaar na de uitvinding van de stoomlocomotief door Trevitick.

We weten allemaal dat de eerste spoorweg op het vasteland van Europa geopend werd tussen Brussel (Groene Dreef - Allée Verte) en Mechelen op 5 mei 1835... Dat onze eerste locomotieven op die dagen waren : 'La Flèche' (de Pijl), 'Stephenson' en 'L'Eléphant' (de Olifant). (juist, ja, de namen waren in die tijd alleen in het frans, het zou nu niet meer kunnen... George Stephenson en zijn zoon Robert waren op de opening van de Belgische spoorweg aanwezig en werden zelfs gehuldigd door koning Leopold I (oh, ja, we moeten eigenlijk schrijven Léopold, nietwaar).

 

© 1985-2024  Dani Bellemans
last update 16/04/2024