Bij vele jongens (en mannen) is het nog steeds een
wensdroom om machinist op een echte stoomlocomotief te worden. Maar er
is natuurlijk een groot verschil tussen droom en werkelijkheid. In de
hobbywereld kan deze droom wel werkelijkheid worden. Het kan al beginnen
met een modelbaan thuis, ergens op een zolderkamer, waar de 'machinist'
alle treinen keurig over wissels en sporen laat rijden.
Er bestaat echter nog een andere tak in deze hobby, nl.
De tuinbanen, met echte, door stoom voortbewogen locomotieven. In het
Engels spreekt men wel eens van 'Live Steam Garden Railways'. In het
Duits heet dat dan 'Modelldampflocomotiven zur Personenbeförderung' of
'Gartenbahnen'. In het frans heeft men het dan weer over 'vapeur vive'.
Meestal wordt met stoomtuinbanen dit deel van de
spoorwegmodelbouw bedoeld, waar sprake is van grotere modellen, meestal
geschikt voor het vervoer van personen in parken en grote tuinen en met
als aandrijving ‘stoom’ (vandaar de naam). Er bestaan in deze wereld een
aantal standaardspoorwijdtes en overeenkomstige bouwschalen (zie
hierna), waarvan de belangrijkste zijn :
Soms wordt ook wel eens gesproken van spoor 1 (spoor
één), maar deze maatstaf is zo klein dat er geen personenvervoer mee kan
gebeuren. Nog kleiner zijn spoor O (spoor nul) en spoor H0 (spoor half
nul - en niet 'haa oo'). Maar dat is dan meer voor op de zolderkamer.
Er bestaan ook grotere spoorwijdtes, waarvan 10½" en 15"
de belangrijkste zijn, maar deze worden meestal gebruik voor commerciële
attractieparken en minder als hobby. Heel veel over bouwschalen en
spoorwijdtes kan je in deze website wel ergens terugvinden.
De oorsprong van deze deeltak van de spoorwegmodelbouw
is te vinden in Engeland, waar ook de echte spoorweg geboren werd.
|